Voor mij geldt:
SENSAtionele teksten schrijven en storytelling inzetten.
~ Gastblog Nanneke van Drunen
Dankzij gastbloggen kun je je zichtbaarheid vergroten. Hoe begin je ermee en hoe pak je het aan? Je leest het in deze gastblog van Nanneke van Drunen.
Gastbloggen is het schrijven van een tekst voor de website van iemand anders. Hoewel het misschien klinkt als een onhandige strategie om je content op de site van een ander te plaatsen, zijn er absoluut voordelen. De belangrijkste is het vergroten van je publiek. De website waarvoor je de gastblog schrijft, kan bezocht worden door mensen die jou niet kennen.
Dankzij jouw gastblog maken ze kennis met jou en zien ze wat jouw expertise is. Door in je gastblog een linkje naar je eigen site op te nemen, krijg je meer bezoekers naar jouw site en da’s weer goed voor je positie in zoekmachines.
Gastbloggers gezocht
Sommige sites zitten te springen om gastbloggers. Anderen zijn heel selectief en plaatsen lang niet alle artikelen die worden aangeboden. Om teleurstelling te voorkomen, is het slim om vooraf onderzoek te doen. Is er een site waarvoor je graag een gastblog wilt schrijven, kijk dan of je er op de site iets over kunt vinden. Check daarnaast de social media kanalen van de persoon/bedrijf. Ook daar worden regelmatig oproepen voor gastbloggers geplaatst.
Doe onderzoek
Heb je een site gevonden waarvoor je een gastblog kunt schrijven? Doe dan eerst onderzoek voordat je aan het schrijven slaat. Over welke onderwerpen is geschreven en hoe zijn populaire artikelen opgebouwd? Is er iets waarover nog niet geschreven is en jij een artikel kunt maken? Kijk ook naar de doelgroep van de website. Zijn de blogs in moeilijke of makkelijke taal geschreven en staan er veel of weinig plaatjes bij de tekst?
De tekst schrijven
Als je onderzoek klaar is, kun je de blog gaan schrijven. Zorg voor een goede kop waardoor de bezoeker het artikel wil lezen. Hoe je een goede kop schrijft, lees je in deze blog. Breek de tekst op door korte alinea’s te schrijven en boven elke alinea een tussenkop te zetten. En sluit af met een call to action. Daarin geef je aan wat jij wilt dat de lezer doet, bijvoorbeeld contact opnemen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of een offerte aanvragen. Een gastblog is niet bedoeld als reclame voor jezelf. Het promoten van je eigen artikelen, producten of diensten is not done.
Tip: Schrijf een korte biografie die bij je blog kan worden geplaatst. Leg uit wie jij bent en wie je waarmee helpt. Denk na over welk doel je met de biografie wilt bereiken. Wil je mensen naar je eigen website doorverwijzen of juist dat ze je gaan volgen op Instagram? Verwerk dat in je tekst.
Je blog aanbieden
Als je blog klaar is, kun je die aanbieden bij de eigenaar van de blog of een redacteur. Zoek vooraf uit bij wie je moet zijn. Besef ook hier dat de mail die je schrijft (je pitch) niet om jou draait. Leg uit hoe jij kunt helpen, bijvoorbeeld doordat de content goed past bij de doelgroep van het platform of omdat jij de ander kunt introduceren bij een nieuw publiek, doordat je jouw gastblog met jouw volgers deelt.
Je hoort niets?
Hoor je dagenlang niets, nadat je jouw gastblog hebt gemaild? Informeer dan gerust of je bericht is aangekomen en of er interesse is in je artikel. Blijft het stil? Ga er dan maar vanuit dat er geen interesse is. Je kunt altijd proberen om je blog ergens anders aan te bieden. Pas je pitch aan, om de kans op plaatsing te vergroten.
Na plaatsing
Nadat je blog is geplaatst, is het wel zo aardig om de blogeigenaar hiervoor te bedanken. En promoot jouw gastblog via je eigen social media kanalen. Die posts kun je vooraf inplannen (als de blogeigenaar de link met je deelde) of op de dag zelf. Zorg dat je die dag tijd hebt om te reageren op eventuele reacties. Wil je de tekst ook op je eigen site plaatsen of bijvoorbeeld op LinkedIn? Vraag hiervoor dan toestemming.
Veel blogeigenaren vinden dat prima zolang er wat tijd tussen zit en het artikel als eerste op hun platform verschijnt. Soms vragen ze je om er een link naar de gastblog op hun site bij te zetten.
Ga jij je zichtbaarheid vergroten door het maken van gastcontent?
Over Nanneke
Nanneke van Drunen helpt vrouwelijke ondernemers met (content)marketing door ze te leren hoe ze SENSAtionele teksten schrijven voor hun bedrijf en storytelling kunnen inzetten, waardoor zij zichtbaarder worden en meer omzet genereren. Dit doet ze door hen de skills en tools te geven waardoor ze zelf wervende teksten leren schrijven waarin hun authentieke stem doorklinkt.
Nanneke van Drunen
Leer sensationele teksten schrijven die jouw bedrijf geld opleveren!
www.nathaliewethmar.nl
Instagram: @nannekevandrunen
Mijn bedrijfspagina op Facebook: @nankracht
Namens het Team van Zichtbaar Netwerken bedanken wij, Mariska & Martiena, Nanneke voor het delen van haar gastblog op onze website.