Gastblog: Wat zichtbaar zijn betekent voor Nathalie Wethmar

 

Ondernemersverhaal
Nathalie Wethmar
-

Voor mij geldt:
Tijd voor reflectie en vrijheid is aan!

~ Gastblog Nathalie Wethmar

 

Wat zichtbaar zijn betekent voor Nathalie Wethmar - Gastblog - omslag _ Zichtbaar Netwerken

 

 

Vrijheid is aan! Zo voelde het starten als ondernemer voor mij.

Het grootste deel van mijn carrière heb ik gewerkt als marketeer in de functies van marketingmedewerker tot aan marketing & brandmanager in de horeca, evenementen, hospitality, toerisme en interieur & architectuur. Ruim 1,5 jaar geleden begon het idee om als zelfstandig ondernemer te gaan werken steeds sterker te worden.

 

 

Zelf mijn tijd en werk indelen

Wat zichtbaar zijn betekent voor Nathalie Wethmar - vrijheid - Zichtbaar Netwerken

De vrijheid … oh yesss, daar was ik zo aan toe. Zelf mijn tijd en werk indelen en makkelijker kunnen kiezen voor tijd met mijn meiden van 11 en 9 jaar, dat lonkte enorm.

Natuurlijk wist ik wel dat het niet alleen maar vrijheid zou gaan opleveren, maar dit was wel de grootste wens die ervoor zorgde dat ik het gewoon wilde gaan doen.

 

 

Organisatiekracht

Wat zichtbaar zijn betekent voor Nathalie Wethmar - oganisatiekracht - Zichtbaar Netwerken

Organisatiekracht werd mijn naam, aangezien ik altijd een kei ben geweest in alles organiseren. U vraagt, Nathalie draait en regelt het. Zo kwam het altijd bij mij terug.

Natuurlijk zorgde ik er meteen goed voor dat ik met een paar mooie opdrachten van start kon. Zodat het moment van inschrijven bij de KvK echt ging worden. En jaja, daar was dan toch echt het moment.

 

 

Mezelf inzetten

Het eerste jaar stond volop in het teken van mezelf inzetten als marketing projectmanager voor ondernemers in het mkb. En wat een jaar was dat zeg. Ik hopte van de ene opdracht in de andere en het kon niet op.

Mijn netwerk werkte enorm mee, want het eerste jaar vergat ik echt wel een beetje om mezelf goed te promoten. Gek hè! Zelfde principe als ‘de schilder schildert thuis ook niet?’

 

 

Hele mooie uitdaging

Wat zichtbaar zijn betekent voor Nathalie Wethmar - mooie uitdaging - Zichtbaar Netwerken

Eind 2018 kwam er ook nog een hele mooie uitdaging bij en dat was een concept neerzetten voor een wijnbar op de Zuidas in Amsterdam en deze te lanceren binnen een maand.

Ja, je hoort het goed. En dat is ook gewoon gelukt tussen alle andere opdrachten door. Een bijzonder, leerzaam, succesvol jaar kan ik wel zeggen waar ik met een gevoel van trots op terugkijk.

 

 

 

Tijd voor reflectie! 2019 staat voor de deur.

Wat zichtbaar zijn betekent voor Nathalie Wethmar - reflectie - Zichtbaar Netwerken

Want toen stond 2019 bijna voor de deur en gaat dat zo’n zelfde jaar worden, of wil ik het anders gaan aanpakken?

Dat laatste … ik wilde zelf de regie pakken. Werken aan mijn onderneming in plaats van vol gas in mijn onderneming zonder te kijken waar ik naartoe ging.

En dat heb ik gedaan. Ik ben bijna een maand tijd gaan besteden aan reflectie, gericht op mezelf als ondernemer, maar ook gericht op welke business ik nog wilde oppakken. Waar word ik heel erg blij van en laad ik van op, vol energie er weer tegenaan.

 

 

Terug naar de tekentafel

Wat zichtbaar zijn betekent voor Nathalie Wethmar - keukentafel - Zichtbaar Netwerken

Door weer terug te gaan naar mijn tekentafel en tijd te besteden aan mijn eigen fundament, mijn strategie en plan van aanpak – alles kwam langs – ontstond er weer rust in mezelf en kreeg ik meer vertrouwen.

Ik vond het heerlijk om er echt even de tijd voor te nemen. Aandacht te kunnen geven aan mijn eigen onderneming, mijn kindje en werk aan de winkel.

Een aantal jaar geleden heb ik een hele mooie opleiding gevolgd tot creative consciousness coach. Dit was op een moment waarin ik volop in mijn persoonlijke ontwikkeling zat.

Overigens heb ik daar wel meer momenten van gekend 😊. Maar ik als moeder van twee kids, toen gescheiden, nu niet meer en ga zo maar door was toe aan een verdiepingsslag met mezelf.

En die coachopleiding heeft daar een mooi steentje aan bijgedragen. Ik zag mezelf als een ui waar ik elke keer weer een laagje van afpelde om zo tot mijn eigen kern te komen.

Ik gunde dit heel veel andere mensen ook en zei aan het einde van mijn coachopleiding. ‘ik wil echt het verschil maken voor andere mensen’. Wat dat toen betekende, kon ik nog niet echt zeggen, maar ik wist wel dat ik dat wilde, het voelde heel sterk.

 

 

Refelectiemaand

En tijdens mijn reflectiemaand kwam dat gevoel weer terug, sterker dan ooit. Het viel op zijn plek. Ik zag die struggle van ambitieuze vrouwen en vrouwelijke ondernemers. Wat als ik nou het verschil kan maken en ze kan helpen uit die struggle te komen of die struggle misschien wel voor te zijn?

 

 

Lancering tweede label

Logo-Nathalie-Wethmar-Zichtbaar-NetwerkenDaarmee ging ik aan de slag en ik lanceerde mijn tweede label met mijn eigen naam Nathalie Wethmar, ik ben er marketing sparringpartner, business buddy, coach voor ambitieuze vrouwen en vrouwelijke ondernemers.

Met Organisatiekracht pak ik nog steeds gave marketingprojecten aan en zo verdeel ik op dit moment nog mijn werk en tijd over mijn twee labels. Aan het helpen van vrouwelijke ondernemers en ambitieuze vrouwen die ook dromen van een onderneming wil ik straks 80% van mijn tijd besteden en nog maar 20% aan marketingprojecten binnen het mkb.

 

 

 

Een paar valkuilen waar ik in ben getrapt als startende ondernemer

 

 

Rennen als een kip zonder kop voor al je opdrachtgevers

Ja echt, dat rennen voor iedereen, dat is geen grap. Ik was 24/7 beschikbaar voor mijn klanten en dat is mooi en goed hoor, maar dat hou je echt niet vol. Een richtlijn, planning, meer gekaderd werkt voor iedereen beter. Focus is nodig voor jezelf en het resultaat op lange termijn.

Waarom je dan als ondernemer geneigd bent om te gaan rennen voor iedereen? Dat is omdat je je voor alles extra verantwoordelijk voelt. Een klein foutje of ontevreden klant kun je je niet veroorloven, dus ga je voor 1000% aan de slag, en dat voel je als je niet oplet.

 

 

Geen hulp vragen en alles proberen zelf uit te zoeken.

Dat kost aardig wat tijd. Het is ook leuk om het wiel zelf uit te vinden, maar soms niet heel erg efficiënt. Mijn wens om startende vrouwelijke ondernemers te helpen bij de opstart van hun ondernemerschap voel ik daarom ook nog steeds heel erg sterk.

Het is namelijk zo zonde om gewoon te beginnen en niet echt even stil te staan bij wat je allemaal gaat doen, en wat als eerste, wat misschien later etc.

 

Een basisplan vastleggen werkt echt en geeft je rust en vertrouwen.

Hoe fijn is het als je juist in die beginfase ook kan sparren met mensen en vragen kan stellen over het ondernemerschap en gericht aan de slag kan met je doelen.

 

 

Hapsnapmarketing

Dat komt hier ook uit voort. Je kent het gevoel wel dat je even snel nog een social post eruit doet, oh ja … die visitekaartjes, nou hup even snel zelf iets bedenken en dan heb ik een kaartje.

Er wordt aan je gevraagd om mee te doen met een kleine advertentie in de lokale krant, dat is misschien wel een goed idee, hup en je doet mee. Er is dan totaal geen strategie die wordt ondersteund door een actiegericht marketingplan.

 

Dus ben je vatbaar voor een hapsnapaanpak.

 

Natuurlijk kan ik er nog wel meer bedenken. We lopen in het begin gewoon tegen veel dingen aan, waar je ook sterker van wordt. En dat hoort erbij. Je begint niet voor niets klein omdat er dan ruimte is om te groeien, en dat zal gepaard gaan met groeipijnen.

 

 

Zichtbaar zijn als zelfstandig ondernemer?

Wat zichtbaar zijn betekent voor Nathalie Wethmar - Fundament - Zichtbaar Netwerken

Zoals je ziet, probeer ik niet te kiezen voor een hapsnapaanpak, maar kies ik voor een weloverwogen pad. Op basis van mijn eigen fundament werk ik een plan uit en dit evalueer ik elk kwartaal op basis van de resultaten.

Ik kies voor een goede combinatie tussen offline en online zichtbaarheid en geloof heel erg in authentieke marketing die bij jou als ondernemer past.

 

 

Wat ik versta onder authentieke marketing?

Gericht op zelfstandig ondernemers staat dit voor een persoonlijke aanpak die past bij jou als ondernemer. We zijn in deze tijd zeer geneigd om alles te doen wat anderen om je heen ook doen.

Social media zijn daar een mooi voorbeeld van. Doordat we overal alles en iedereen in de gaten kunnen houden, zijn we ook geneigd om overal aan mee te willen doen. Het FOMO-effect (Fear Of Missing Out) als je niet meedoet; mis jij misschien wel die klant die anders naar jouw concurrent gaat? Dit klinkt misschien heel erg negatief, maar ik vind het best een gevaarlijk fenomeen.

 

Tegenwoordig lijkt het woord zichtbaarheid in een zin samen te gaan met social media en daar probeer ik anders naar te kijken.

 

 

In gesprek met mensen

In je eigen netwerk kom je dan ook weer in gesprek met mensen die hier al meer onderzoek naar hebben gedaan. Zo kwam ik zelf in gesprek met Nina de Korte van OutoftheGrey.

Superleuke gesprekken en sparringmomenten hebben wij gehad over marketing zonder social media. Zij heeft hier ook een videocursus voor gemaakt ‘De 5 Marketingprincipes voor Niet-Schreeuwerige ondernemers?’ echt zeer de moeite waard.

Hiermee zeg ik overigens niet dat social media helemaal geen onderdeel meer kan zijn van je marketingaanpak, maar je kunt het wel meer intentioneel gaan inzetten en andere manieren van marketing uitproberen, kiezen voor wat bij jou past.

Wat kan je dan allemaal bedenken zonder social media? Sta daar eens een momentje bij stil. Wat komt er als eerste in je op?

 

 

Vooropgesteld doel

Wat zichtbaar zijn betekent voor Nathalie Wethmar - doel - Zichtbaar Netwerken

Zelf ben ik nog steeds zichtbaar op social media, maar ik kies er nu bewust voor om dit zo in te plannen dat ik er niet meer door word geleefd. Wanneer ik online ben, doe ik dit met een vooropgesteld doel, zodat ik niet overspoeld raak door alles wat er langskomt.

Wat Nina zo mooi zei als voorbeeld. Als je naar de supermarkt gaat zonder te weten wat je nodig hebt, zorgt dit of voor een overvolle of hele lege winkelkar. Best simpel, maar zo werkt het wel.

 

Nieuwsgierig?

Als jij jouw doelen sneller wilt bereiken dan kan Nathalie jou helpen. Ze is je begeleider,
je adviseur, je sparringpartner in business en jij staat aan het roer.

Nathalie:
Wil je meer weten over een gerichte marketingaanpak die past bij jou als zelfstandig ondernemer? Of ben je een ambitieuze vrouw met een mooi plan in gedachte … Let me know ik help je graag. Met een gratis focusgesprek van 45 minuten kan je ervaren of er een klik is en wat ik voor jou kan betekenen.

 

 

Nathalie Wethmar voor ambitieuze vrouwen en ondernemers _ Profielfoto - Zichtbaar Netwerken

 

Nathalie Wethmar
Coach voor vrouwelijke ondernemers
www.nathaliewethmar.nl

Instagram: @nathaliewethmar

 

 

 

Namens het Team van Zichtbaar Netwerken bedanken wij, Mariska & Martiena,
Nathalie voor het delen van haar gastblog op onze website.

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *